środa, 6 października 2010

Postępy w testach programu Boeing 787 Dreamliner

Szósty i ostatni prototyp Boeinga 787 Dreamliner dołączył 5 października br. do floty testowej, wykonując swój dziewiczy lot z Paine Field w Everett do Boeing Field w stanie Waszyngton – lot trwał 1 godzinę i 4 minuty. Za sterami maszyny nr ZA006 napędzanej silnikami General Electric GEnx, siedzieli Christine Walsh i Bill Roberson. Oprócz zrealizowania pierwszego lotu egzemplarza ZA006, zespół Boeinga zakończył serię innych testów programu – m.in. próby sztucznego i naturalnego oblodzenia – zgodnie z oceną pilotów testowych samolot, pomimo oblodzenia zachowuje się poprawnie. Przy uźyciu egzemplarza ZA004 przeprowadzono testy ładowności oraz rozłożenia obciążenia w różnych konfiguracjach – testy te przeprowadzono Victorville w Kaliforni. Obecnie trwa analiza danych z tych testów. Serię najbardziej spektakularnych testów przeprowadzono we wrześniu w bazie Edwards przy użyciu pierwszego prototype ZA0001, który wykonał serię startów i lądowań na skrajnych parametrach (m.in starty z minimalną szybkością oraz próby hamowania z maksymalną siłą) Wcześniej, także we wrześniu br. w Roswell przeprowadzono testy eksploatacji z mokrego pasa. Egzemplarz ZA003 przechodzi obecnie testy hałasu – wszystkie rezultaty zgodne są z oczekiwaniami. Na razie testy hałasu dla startu i lądowania zrealizowano dla wersji z silnikami Rolls-Royce (ta wersja będzie dostarczona jako pierwsza i jej badania są bardziej zaawansowane). Podobne badania będzie jeszcze musiała przejść wersja samolotu z silnikami GEnx. Jednak zgodnie z wypowiedzią Scotta Fanchera wiceprezesa Boeinga i szefa program 787 większość wyników testów zrealizowanych dla maszyny z silnikami RR będzie miała także zastosowanie dla maszyn z silnikami GE. Jak dotąd w ramach program testów w locie zrealizowano 620 lotów w łącznym czasie 1900 godzin, z czego 65% na maszynach napędzanych silnikami Rolls-Royce. Przeprowadzono także testy naziemne w łącznym czasie 4000 godzin. Ponadto w Everett rozpoczęły się testy zmęczeniowe. Jak dotąd przeprowadzono w ramach tego programu 15 symulowanych lotów do celów zmęczeniowych, jednak do końca programu ma ich być przeprowadzonych do 10 000 do czasu pierwszej dostawy.

Test Vmu - (Minimum Unstick Velocity - minimalnej prędkości oderwania od ziemi) połączony z dotknięciem tylną częścią kadłuba pasa, co powoduje dodatkowy wzrost oporów i spowalnia samolot przed oderwaniem od ziemi.

ZA006 startuje do pierwszego lotu.

ZA001 nad wybrzeżem Oregonu.

Na podstawie: avstop.com, 
Wszystkie fotografie: Boeing.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz