środa, 13 października 2010

Wodne testy Boeinga 747-8

Samolot Boeing 747-8 Freighter, najnowsza odmiana Boeinga 747 przechodzi testy bezpieczeństwa wodnego ‘water safety tests’. Samolot pokonuje, specjalnie przygotowane stanowisko testowe o rozmiarach 24 stopy szerokości (8 m), 180 stóp długości (60 m) i głębokości kilku cali (kilkunastu cm) zbiorniku wodnym umieszczone na pasie startowym, z prędkością 30, 40 i 50 kts (odpowiednio 55, 74 i 92 km/h). W tym czasie samolot jest fotografowany przez zakładowych fotografów aby sprawdzić czy woda spod kół samolotu nie dostaje się do silników. Samolot ma też namalowane na kadłubie specjalne znaki kontrolne (różową farbą) które zostają zmyte uderzeniem wody co pozwala na ocenę gdzie podczas przejazdu przez zalany pas uderza ona w kadłub samolotu. Testy te oraz wykonane podczas nich fotografie zostaną użyte w procesie certyfikacyjnym samolotu.

Boeing 747-8
747-8 Intercontinental – jedyne samolot pasażerski w klasie 400-500 miejsc. Jest dłuższą o 18,3 stopy (5,6m) wersją Boeinga 747-400. Będzie on mógł przewozić do 467 pasażerów w konfiguracji 3-klasowej na odległość do 8000 Nm (14 815 km). Samolot wykorzystuje silniki z programu Boeing 787 Dreamiliner (cichsze i bardziej ekologiczne – mniejsza emisja CO2). 747-8 Intercontinental będzie o ok. 10% bardziej ekonomiczny w przeliczeniu na jeden pasażerokilometr oraz będzie posiadać o 26% większą ładownię niż 747-400. Ma być także o ok. 10% lżejszy i mieć 11% mniejsze zużycie paliwa na pasażera niż Airbus A380 w konfiguracji 555-miejscowej. To przekłada się na koszt podróży mniejszy o 21% i koszt pasażerokilometra mniejszy o ok. 4% niż Airbus A380. Ponadto Boeing 747-8 może korzystać z infrastruktury większości portów lotniczych na świecie (A380 może być obsługiwany w tylko ok. 30 portach lotniczych na Świecie).
747-8 Freighter - będzie miał ładowność 154 tons przy zasięgu 8 130 km (4 390 Nm). 747-8 Freighter będzie mieć koszt podróży niższy o 16 % na milotonę 747-400, Kadłub wydłużony o 18,3 stopy (5,6m) w stosunku do Boeinga 747-400 daje dodatkową pojemność 120 m3 (4245 ft3) pozwala na załadowanie 4 dodatkowych palet na pokładzie głównym i 3 na pokładzie dolnym. Masa pustego 747-8F jest o 88 ton mniejsza od A380F co daje koszty eksploatacji o ok. 22 % mniejsze niż w przypadku A380F.

Podstawowe parametry samolotu Boeing 747-8:
Kabina pasażerska: 467 miejsc w 3-klasowej konfiguracji,  (Konfiguracja kabiny pasażerskiej: dwa przejścia)
Pojemność w wersji cargo: 857,7 m3
Zasięg:
8,000 Nm (14 815 km) - Intercontinental
4,390 Nm (8 130 km) - Freighter
Rozpiętość skrzydeł: 224 ft 7 in (68.5 m)
Długość: 250 ft 2 in (76.3 m)
Wysokość:63 ft 6 in (19.4 m)
Ciąg silnika :4 x GEnx-2B67: 4 x 66,500 lbs (30191 kG)
Prędkość przelotowa:
Ma = 0,850 - Intercontinental
Ma = 0,845 - Freighter
MTOW (Maksymalna Masa Startowa): 975 000 lbs (442,250 kg) 
Pojemność zbiorników paliwa:
Intercontinental: 64 055 U.S. gallons (242 470 dm3)
Freighter: 60 755 U.S. gallons (229 980 dm3) 

Poniżej: kabina pasażerska Boeinga 747-8 Intercontinental
 
Poniżej: Boeing 747-8F ląduje po pierwszym locie


Dane i fotografie: Boeing.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz