piątek, 15 października 2010

Testy nowych systemów łączności bombowca B-2 'Spirit'

Northrop Grumman rozpoczął loty testowe nowego wyposażenia komputerowego oraz wyposażenia łączności, które finalnie pozwoli bombowcom USAF B-2 ‘Spirit’ na transmisję danych z/na przestrzeń bitewną via satelita z prędkością ponad 100 razy większą niż obecnie. Od początku października przeprowadzono serię testów w locie, przy użyciu samolotu B-2 w Bazie Edwards w Kalifornii. Celem testów w ramach części ‘Increment 1’ jest sprawdzenie m.in. systemu łączności satelitarnej w paśmie EHF (extremely high frequency: 30-300 GHz). System łączności EHF w fazie Increment 1 zawiera jedną zintegrowaną jednostkę (produkowaną przez Lockheed Martin Systems Integration), która zastąpi 12 samodzielnych komputerów na pokładzie B-2. Urządzenie posiada także nowe światłowodowe okablowanie, które wspomoże transfer danych z i na pokład B-2. W ramach rozwoju systemu na poziomie Increment 2 na pokładzie maszyny zostanie zainstalowany nowy terminal komunikacyjny oraz anteny, Faza Increment 3 zintegruje samolot B-2 z siecią informatyczną Departamentu Obrony USA (U.S. Department of Defense's Global Information Grid)  światową siecią informacyjną zarządzającą systemami, procesami, danymi i personelem Sił Zbrojnych USA. Northrop Grumman B-2 ‘Spirit’ to jedyny obecnie sprawdzony w walce i pozostający w arsenale USAF samolot klasy ‘Stealth’ – niewykrywalny dla radaru. (Samoloty F-117 Nighthawk mające doświadczenia bojowe z Panamy, Iraku i Jugosławii – wycofano z eksploatacji w 2008 roku), natomiast F-22 Raptor jeszcze nie były wykorzystywane bojowo).
Samolot B-2 posiada zasięg 6 000 Nm (11 124 km) bez tankowania i 10 000 Nm (18 540 km) z jednym tankowaniem w powietrzu. Należy do niego także rekord długotrwałości misji bojowej (podczas operacji Enduring Freedom przeciwko Talibom w Afganistanie). Samolot B-2 startując z bazy Whiteman w stanie Missouri w jednym locie osiągnął cele w Afganistanie następnie skierował się do bazy na wyspie Diego Garcia na Oceanie Indyjskim gdzie wylądował i bez wyłączania silników uzupełnił paliwo (tzw. hot pit) i powrócił do USA.
Wszystkie bombowce B-2 służą w 509 Skrzydle Bombowym USAF od 1993 roku. Początkowo było to 21 maszyn, jednak 23 lutego 2008 w bazie Anderson na wyspie Guam (drugiej po Whiteman, głównej bazie B-2) utracono podczas startu jeden samolot w wyniku błędu oprogramowania – załoga katapultowała się bezpiecznie (kliknij tutaj i obejrzyj film z tej katastrofy - źródło: metacafe.com).

Podstawowe dane techniczne B-2 ‘Spirit’:
Napęd: 4 silniki General Electric F-118-GE-100 ciąg 17 300 lbs (7847 kG),
Długość: 69 ft (20,9 m)
Wysokość: 17 ft (5,1 m)
Rozpiętość: 172 ft (52,12 m)
Pułap operacyjny: 50 000 ft (15 152 m)
Prędkość: < Ma=1,0
Standardowa masa startowa: 336 500 lbs (152 635 kg)
Załoga: 2 osoby
Masa uzbrojenia: 40 000 lbs (18 000 kg)
Zestaw uzbrojenia (ilości maksymalne):
- Bomby nuklearne: B61 (do 16 szt.), B83 do (do 16 szt.)
- Pociski rakietowe i manewrujące z głowicami nuklearnymi: AGM-129 ACM, AGM-131 SRAM 2 (do 16 szt.)
- Bomby konwencjonalne: Mk82 (do 80 szt.), Mk84 (do 16 szt.), CBU87/89/97 (do 36 szt.)
- Uzbrojenie precyzyjne: GBU 27 (do 8 szt.) JDAM (do 12 szt.), AGM-154 JSOW (do 8 szt.), AGM-137 TSSAM  (do 8 szt.)
 

Na podst: avstop.com, Northrop Grumman, fas.org
Fotografie: Northrop Grumman

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz