Bombardier Aerospace ogłosił 11 listopada br., że Transport Canada oraz EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotnictwa przyznały certyfikaty typu dla 100 miejscowej wersji CRJ 100 NextGen. Projekt największego z samolotów regionalny rodziny CRJ został oficjalnie uruchomiony w lutym 2007 roku, w odpowiedzi na oczekiwania linii lotniczych na samolot komunikacji regionalnej o niskim koszcie eksploatacji wobec rosnących cen paliwa. Program badan w locie został przeprowadzony w Bombardier Flight Test Centre w Wichita w Kansas i objął 470 lotów w trakcie których wylatano 1400 godzin. Prototyp maszyny CRJ100 NextGen z numerem seryjnym19991 wykonał swój inauguracyjny lot z fabryki Bombardiera w Mirabel w Quebec, 3 sierpnia 2008. CRJ1000 NextGen jest największym z rodziny samolotów CRJ, w skład której wchodzą ponadto 50-miejscowy CRJ 100/200, 70-miejscowy CRJ700, 75-miejscowy CRJ705 i 88-miejscowy CRJ900. Wszystkie modele mają ten sam Type Rating (pilot przeszkolony na jednym modelu może latać na pozostałych), mają także wspólny program szkoleniowy, obsługę naziemną i wyposażenie naziemne. Jak dotąd Bombardier otrzymał 49 zamówień na maszyny CRJ1000NextGen w tym 35 od Air Nostrum z Hiszpanii i 14 od Brit Air z Francji. Łącznie zamówiono 1709 samolotów serii CRJ z których 1597 zostało już dostarczonych. Samoloty serii CRJ latają w barwach ponad 60 linii lotniczych i jak dotąd wylatały ok 28 mln godzi i zrealizowały 23 mln cykli start-lądowania. Dodatkowo samoloty dyspozycyjne Bombardiera znajdują się w użytkowaniu ponad 30 instytucji.
Przy maksymalnej masie startowej (MTOW) 91800 lbs (41 632 kg) ze stu pasażerami na pokładzie CRJ1000NextGen posiada zasięg 1691 Nm (3 139 km) przy jednoczesnym mniejszym niż w przypadku starszych samolotów zużyciu paliwa - Na trasie o długości 500Nm (926 km) ze 100 pasażerami samolot spala 59,1 lbs (26,8 kg) paliwa na jedno miejsce pasażerskie natomiast w ersji ER 55,3 lbs (25,1 kg) na miejsce pasażerskie. Mniejsza o 30% jest też emisja CO2. Długość kadłuba CRJ1000 wynosi 39,13m i jest on o 2,95 m dłuższy od kadłuba CRJ 900. Posiada też wzmocnione w stosunku do poprzedniego modelu podwozie oraz powierzchnię skrzydeł powiększoną o 7,5%. Ma także powiększone winglety i krawędzie spływu skrzydeł. CRJ1000 NextGen jest napędzany dwoma silnikami General Electric CF34-8C5A1-A3 o ciągu 13 630 lbs (60,63 kN) z możliwością zwiększenia do 14 510 lbs (64,54 kN) w trybie Automatic Power Reserve. Maszyny CRJ1000 dostępne są w wersji basic (MTOW 90 000 lbs 40 824 kg) oraz ER (Extended Range – zwiększonego zasięgu) – MTOW: 91 800 lbs (41 640 kg). Zasięg przy prędkości przelotowej Ma=0,78 wynosi odpowiednio 1 491 Nm (2 761 km) i 1 691 Nm (3 131 km).
Dane i ilustracje: Bombardier.com i globalsecurity.org
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz