poniedziałek, 20 września 2010

Embraer 170/190 nowoczesne samoloty komunikacji regionalnej cz.2. Parametry techniczne i przestrzenne oraz podstawowe wskaźniki ekonomiczne

Przekrój kabiny pasażerskiej samolotów rodziny E-Jets Embraera
 

Współczynnik zapełnienia kabiny pasażerskiej niezbędny do osiągnięcia progu rentowności (break even) eksploatacji samolotów Embraer 170-190 (obliczony na podstawie trasy o długości 500 Nm (927 km) dla samolotów E170 i E175 oraz odpowiednio trasy 600 Nm (1112 km) dla E190 i E195) wynosi od 58 do 62%, co przy średniej globalnej dla konkurencyjnych konstrukcji na poziomie ca. 72% stawia samoloty z rodziny E-Jets na bardzo korzystnej pozycji.
Wybrane paramentry techniczne samolotów Embraer z rodziny E-Jets:
Embraer 170
Maksymalna masa startowa: 35 900 - 36 600 kg
Maksymalna masa ładunku: 9 100 kg - 9 840 kg
Maksymalna prędkość przelotowa: Ma=0,82
Parametry dynamiczne (w konfiguracji do trasy o długości 500 Nm)
Czas wznoszenia na FL350 (10 670 m): 16 min
Długość startu: 1147 m
Długość dobiegu (maksymalna masa do lądowania): 1274 m
Zasięg z 70 pasażerami: 2100 Nm (3892 km)
Rozpiętość: 26,00 m,
Długość: 29,90 m
Wysokość: 9,85 m
Embraer 175
Maksymalna masa startowa: 37 500 - 40 370   kg
Maksymalna masa ładunku: 10 080 - 10 360  kg
Maksymalna prędkość przelotowa: Ma= 0,82
Parametry dynamiczne (w konfiguracji do trasy o długości 500 Nm)
Czas wznoszenia na FL350 (10 670 m):  18 min
Długość startu: 1261  m
Długość dobiegu (maksymalna masa do lądowania): 1304  m
Zasięg z 78  pasażerami:  2000 Nm ( 3706 km)
Rozpiętość: 26,00 m
Długość: 31,68 m
Wysokość: 9,73 m
Embraer 190
Maksymalna masa startowa: 47 790 - 51 800  kg
Maksymalna masa ładunku:  13 080 kg
Maksymalna prędkość przelotowa: Ma= 0,82
Parametry dynamiczne (w konfiguracji do trasy o długości 500 Nm)
Czas wznoszenia na FL350 (10 670 m): 16  min
Długość startu: 1267  m
Długość dobiegu (maksymalna masa do lądowania): 1323  m
Zasięg z 98 pasażerami:  2400 Nm ( 4 448 km)
Rozpiętość: 28,72 m
Długość: 36,24 m
Wysokość: 10,57 m
Embraer 195
Maksymalna masa startowa: 48 790 - 52 290  kg
Maksymalna masa ładunku: 13 650  kg
Maksymalna prędkość przelotowa: Ma= 0,82
Parametry dynamiczne (w konfiguracji do trasy o długości 500 Nm)
Czas wznoszenia na FL350 (10 670 m): 18  min
Długość startu:  1460 m
Długość dobiegu (maksymalna masa do lądowania): 1282  m
Zasięg z 108  pasażerami: 2200  Nm ( 4077 km)
Rozpiętość: 28,72 m
Długość: 38,65  m
Wysokość: 10,55 m

Napęd
Samoloty Embraer rodziny 170-190 napędzają silniki General Electric CF34. E170 i E175 używają silników CF34-8E2 o ciągu 14 000 funtów każdy.
Jest to turbowentylatorowy silnik z jednostopniownym wentylatorem, 10-stopniową sprężarką wysokiego ciśnienia, 2 stopniową turbiną wysokiego ciśnienia i czterostopniową turbiną niskiego ciśnienia, współczynnik dwuprzepływowości silnika wynosi 5:1, masa pustego silnika 1192 kg. Większe Embraery 190 i 195 używają silników CF34-10E5 o ciągu 18 500 funtów. Są one także wyposażone w jednostopniowy wentylator, 8-stopniową sprężarkę wysokiego ciśnienia, 2-stopniową turbinę wysokiego ciśnienia i jednostopniową turbinę niskiego ciśnienia. Ich masa wynosi 1678 kg a współczynnik dwuprzepływowości 5,41:1. Silniki we wszystkich samolotach Embraer 170-190 są sterowane za pomocą systemu FADEC (Full Authority Digital Engine Control), czyli całkowicie autonomiczny cyfrowy system sterowania silnika – ogólnie w lotnictwie - w pełni cyfrowy, elektroniczny system sterowania silników. System taki kontroluje całościowo parametry silnika i podzespołów napędowych, w tym nie tylko układ zasilania paliwem i jego zużycie, ciąg silnika, ale także wiele innych parametrów.
 Silnik GE CF34
Sterowanie
Do sterowania Ebraerami rodziny E-jets wykorzystuje się system fly-by-wire elektroniczny system sterowania statkiem powietrznym, w którym brak jest mechanicznych połączeń z powierzchniami sterowymi. Sterowanie odbywa się poprzez sygnał cyfrowy przekazywany przewodem elektrycznym do elementów wykonawczych poruszających powierzchniami sterowymi. Sygnały sterujące są sposób ciągły modyfikowane przez komputery pokładowe na podstawie informacji z centrali danych aerodynamicznych w celu osiągnięcia optymalnych cech sterowności i stateczności. 

 Embraer 170 PLL LOT
Wsyzstkie dane i rysunki w artykule (embraer.com)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz