piątek, 3 grudnia 2010

Orbitalny pojazd testowy Boeinga X-37B pomyślnie wylądował po pierwszym locie.

Boeing ogłosił 3 grudnia 2010, pomyślną deorbitację i lądowanie Orbitalnego Pojazdu Testowego (Orbital Test Vehicle OTV) znanego także X-37B. X-37B wylądował 3 grudnia br. o godzinie 01:16 czasu PST (10:16 czasu polskiego) w bazie Vandenberg AFB (KVBG), kończąc tym samym 220 dniową eksperymentalną misję rozpoczętą startem z KSC na Florydzie 22 kwietnia br. X-37B jest pierwszym amerykańskim bezzałogowym pojazdem który może powrócić z orbity i wylądować samodzielnie. Jak dotąd takie  możliwości miały jedynie promy kosmiczne. Sukces tej misji oznacza, że możliwe jest wysyłanie w kosmos bezzałogowych pojazdów wielokrotnego użytku, zdolnych do samodzielnego lądowania.„Gratulujemy 30. Skrzydłu Kosmicznemu USAF z bazy Vandenberg oraz jednostce Force Rapid Capabilities Office"  - powiedział wiceprezes działu Experimental Systems Boeinga Paul Rusnock i szef programu X-37B.” To oznacza nową erę w eksploracji kosmosu, oczekujemy kolejnego staru pojazdu w roku 2011”. Celem programu X-37B jest przeprowadzenie eksperymentów kosmicznych, redukcja ryzyka i opracowanie nowych technologii służących do prowadzenia przyszłych misji kosmicznych. Plany Boeinga w tym zakresie obejmują współpracę przy tworzeniu Laboratorium Badawczego dla USAF pod nazwą X-40, dalsze prace nad X-37 dla NASA oraz opartym n tej technologii projektem DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) pojazdu służącego do powrotu z orbity okołoziemskiej (Approach & Landing Test Vehicle ALTV). X-37B  Orbital Test Vehicle  OTV jest demonstracyjnym systemem bezzałogowym służącym do eksperymentów i badań nad możliwościami zaawansowanych systemów lądowania i lotów orbitalnych. Może on wykonywać długie loty orbitalne i na polecenie z ziemi wylądować horyzontalnie tak jak promy kosmiczne, bez zniszczenia przy lądowaniu jak ma to miejsce w przypadku konwencjonalnych systemów rakietowych. Ponadto jest to urządzenie wielokrotnego użytku. Służy on do testowania systemów naprowadzania, nawigacji, sterowania i ochrony termicznej, awioniki,  wewnętrznych systemów izolacyjnych wielokrotnego użytku oraz lekkich elektromechanicznych kontroli lotu. Program X-37 rozpoczął się w NASA w 1999 i trwał do września 2004 kiedy NASA przekazała program do DARPA.  NASA pierwotnie planowała zbudowanie dwóch pojazdów: Approach and Landing Test Vehicle (ALTV) do deorbitacji i lądowań oraz pojazd orbitalny Orbital Vehicle. W okresie 1998 do 2001 NASA przeprowadziła serię testów aerodynamicznych na pojeździe X-40A (modelu w skali) wersji X-37 w ramach projektu ALTV rozwijanej przez Air Force Research Labs. DARPA w 2006 roku przeprowadziła testy (ALTV) X-37 podwieszonego pod Bombowcem B-52 oraz próby lotu swobodnego. Projekt X-37 NASA nigdy nie doczekał się realizacji jednak Siły Powietrzne zbudowały na jego bazie X-37B, który wystartował w kwietniu br.


Podstawowe dane X-37B:
Długość : 8.9 m
Rozpiętość: 4.5 m
TOW: 11 000 lbs (4 990 kg)
Zasilanie:  Galowo-Arsenowe ogniwa słoneczne z litowo-jonowymi akumulatorami
Pojazd startowy:  Rakieta Atlas V (501)

Dane: Boeing i USAF
Fotografie: nr 1,3: USAF, nr 2: Boeing

1 komentarz: