Szósty i ostatni prototyp Boeinga 787 Dreamliner dołączył 5 października br. do floty testowej, wykonując swój dziewiczy lot z Paine Field w Everett do Boeing Field w stanie Waszyngton – lot trwał 1 godzinę i 4 minuty. Za sterami maszyny nr ZA006 napędzanej silnikami General Electric GEnx, siedzieli Christine Walsh i Bill Roberson. Oprócz zrealizowania pierwszego lotu egzemplarza ZA006, zespół Boeinga zakończył serię innych testów programu – m.in. próby sztucznego i naturalnego oblodzenia – zgodnie z oceną pilotów testowych samolot, pomimo oblodzenia zachowuje się poprawnie. Przy uźyciu egzemplarza ZA004 przeprowadzono testy ładowności oraz rozłożenia obciążenia w różnych konfiguracjach – testy te przeprowadzono Victorville w Kaliforni. Obecnie trwa analiza danych z tych testów. Serię najbardziej spektakularnych testów przeprowadzono we wrześniu w bazie Edwards przy użyciu pierwszego prototype ZA0001, który wykonał serię startów i lądowań na skrajnych parametrach (m.in starty z minimalną szybkością oraz próby hamowania z maksymalną siłą) Wcześniej, także we wrześniu br. w Roswell przeprowadzono testy eksploatacji z mokrego pasa. Egzemplarz ZA003 przechodzi obecnie testy hałasu – wszystkie rezultaty zgodne są z oczekiwaniami. Na razie testy hałasu dla startu i lądowania zrealizowano dla wersji z silnikami Rolls-Royce (ta wersja będzie dostarczona jako pierwsza i jej badania są bardziej zaawansowane). Podobne badania będzie jeszcze musiała przejść wersja samolotu z silnikami GEnx. Jednak zgodnie z wypowiedzią Scotta Fanchera wiceprezesa Boeinga i szefa program 787 większość wyników testów zrealizowanych dla maszyny z silnikami RR będzie miała także zastosowanie dla maszyn z silnikami GE. Jak dotąd w ramach program testów w locie zrealizowano 620 lotów w łącznym czasie 1900 godzin, z czego 65% na maszynach napędzanych silnikami Rolls-Royce. Przeprowadzono także testy naziemne w łącznym czasie 4000 godzin. Ponadto w Everett rozpoczęły się testy zmęczeniowe. Jak dotąd przeprowadzono w ramach tego programu 15 symulowanych lotów do celów zmęczeniowych, jednak do końca programu ma ich być przeprowadzonych do 10 000 do czasu pierwszej dostawy.
ZA006 startuje do pierwszego lotu.
ZA001 nad wybrzeżem Oregonu.
Na podstawie: avstop.com,
Wszystkie fotografie: Boeing.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz