sobota, 5 lutego 2011

Pierwszy lot X-47B


Demonstrator bezzałogowego system bojowego Northrop Grumman (Unmanned Combat Air System Demonstrator UCAS-D)  X-47B wykonał pierwszy lot 4 lutego br. w bazie Edwards w Kalifornii. Niewykrywalny jednosilnikowy UCAS wystartował w godzinach popołudniowych czasu lokalnego i wykonał 29 minutowy lot osiągając wysokość 5000 ft. Celem lotu było zebranie danych z obszaru zarządzania pojazdem, Był to zarazem początek rocznego obejmującego 50 lotów programu rozwojowego Block 1, który odbędzie się w bazie Edwards. Na początku programu testowego loty będą wykonywane raz w tygodniu, a pod koniec roku dwa razy w tygodniu. Bezogonowy demonstrator w układzie latającego skrzydła przeznaczony wcześniej do testów kołowania otrzymał zgodę od Northropa U.S. Navy na wykonywanie lotów na początku listopada 2010. Pierwszy pojazd testowy AV-1 (air vehicle) został ukończony w grudniu 2008, ale testy w locie były opóźnione przez problemy z silnikiem (problemy akustyczne i rozruchowe) oraz problemy z kompleksowością oprogramowania. Pierwszy samolot US Navy projektowany od samego początku jako maszyna stealth od anulowania programu General Dynamics/McDonnell Douglas A-12 miał pierwotnie wystartować w listopadzie 2009. W konsekwencji przeprowadzenia programu przesunięcia środka ciężkości w związku z przystosowaniem samolotu do operowania z pokładu lotniskowców do 2013 roku, ostatecznie przesunięto termin pierwszego lotu na pierwszy dostępny termin. W dalszej perspektywie priorytetem jest przeprowadzenie lądowań na lotniskowcu i sprawdzenie możliwości funkcjonowania systemu w środowisku pokładowym. Według Northropa będzie to główny czynnik budujący zaufanie US Navy do nowego samolotu, który będzie wykonywać uderzeniowe misje z wykorzystaniem cech stealth, przewidziane pierwotnie dla A-12, ale posiadając większy zasięg i długotrwałość lotu cechującą samoloty bezzałogowe.Lot wykonany 4 lutego br. przeprowadzono z wysuniętym podwoziem po kręgu o standardowym czasie poszczególnych odcinków. Lądowanie wykonano na tym samym pasie co start. Przed końcem roku AV-1 zostanie przebazowany do ośrodka testowego US Navy NAS Patuxent River i być może zaokrętowany na lotniskowcu. Następnie w ramach testów Block 2 samolot przejdzie próby poruszania się po pokładzie lotniskowca i obsługi pokładowej. Drugi X-47B, AV-2 został przetransportowany na platform do badania obciążen strukturalnych przez 8 tygodni, podczas których symulowane będą przeciążenia związane ze startem z katapulty jak i lądowaniem na lotniskowcu, integralność system paliwowego oraz praca powierzchni sterowych w warunkach przeciążeń. AV-2 posiada modyfikacje m.in. dysz silnika Pratt & Whitney F100-220U – co było problemem związanym z akustyką i powodem opóźnień w przygotowaniu do pierwszego lotu AV-1. AV-2 ma być dostarczony do Edwards w marcu br. do pierwszych testów kołowania i pracy silnika, ale nie planuje się, że wystartuje on przed końcem 2011.
Źródło: aviationweek.com
fotografie: Northrop Grumman

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz