czwartek, 9 grudnia 2010

Włoskie samoloty C-27J będą zwalczać miny pułapki.


Służący we Włoskich Siłach Powietrznych samolot transportu taktycznego C-27J Spartan jest przystosowywany do nowej roli – ochrony oddziałów lądowych przed minami pułapkami (improvised explosive devices IED). Celem rozwoju systemów anty-IED jest zapewnienie bezpieczeństwa oddziałom włoskim w zachodnim Afganistanie. Zdaniem włoskich wojskowych z czasem możliwe jest rozszerzenie tej ochrony na inne obszary. Do realizacji nowego rodzaju zadań rozwijane są dwa systemy. Pierwszy z nich to system zakłócania częstotliwości radiowych stosowanych do zdalnego odpalania ładunków IED. Technologia ta została sprawdzona podczas ćwiczeń walki radioelektronicznej pod kryptonimem ‘Trial Imperial Hammer’, które odbyły się dwa lata temu na Sardynii. Od tamtego czasu system został dodatkowo zmodernizowany. Przechodzi on w tej chwili certyfikację, w celu zweryfikowania kompatybilności z innymi samolotami oraz lotniczym i lądowym wyposażeniem elektronicznym. Drugi system, który będzie zainstalowany na C-27J to radar penetrujący powierzchnię ziemi w poszukiwaniu ładunków IED ukrytych tuż pod jej powierzchnią – system opracował Thales Alenia Space. Radar ten wykorzystuje antenę z aktywnym elektronicznym skonowaniem oraz moduły nadawczo odbiorcze pochodzące z systemów Thalesa instalowanych na satelitach obserwacyjnych Cosmo-SkyMed rozwijanych dla Argentyny. Eksperymentalna wersja zasobnika, wkrótce rozpocznie testy operacyjne, a następnie próby w jednostce testowej włoskich sił powietrznych. Badania te mają zoptymalizować taktykę użycia tych systemów oraz wypracowanie optymalnych metod użycia wyposażenia, tak by mogło wejść do eksploatacji na rzecz włoskich sił w Afganistanie. Jedną z korzyści zamontowania systemu anty-IED na pokładzie C-27J jest jego duża długotrwałość lotu oraz niska prędkość przelotowa i dostępny mały pułap lotu, co czyni z tego samolotu bardzo dobrą platformę do przenoszenia i użycia tego typu sprzętu.C-27J może być także wykorzystany do wsparcia sił specjalnych o każdej porze doby. Obecnie jednak długotrwałość lotu jest ograniczona brakiem certyfikatu dla C-27J umożliwiającego przeprowadzanie tankowania w powietrzu. Pierwsze testy tankowania ALenia Aeronautica zaplanowała z udziałem tankowca KC-130J na wiosnę 2011. Jednak Spartany w Afganistanie nie będą miały możliwości tankowania w powietrzu. Oprócz nowych zastosowań dwa C-27J należace 46. Brygady Lotniczej z Pizy, będą operować z bazy Herat przede wszystkim zabezpieczając realizację zadań logistycznych tak jak to miało miejsce podczas dwóch dotychczasowych zmian (wrzesień 2008 – styczeń 2009 i lipiec –grudzień 2009). Tym razem jednak w odróżnieniu od dotychczasowych misji C-27J będą operować z także z lotnisk polowych. Samoloty C-27J są wykorzystywane przez sily powietrzne następujących państw: Włochy – 12 szt.,Grecja – 12 szt.+ opcja 3 szt., Litwa 3 szt., Bułgaria 5 szt., USA (USAF i US Army) 78 szt. (zamówienienie na 110 szt.), Rumunia – zamówienie na 7 szt.
  Źródło: aviationweek.com, c27j.com, Fotografie i rysunki: c27j.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz