Podczas 70 minutowej misji z bazy Getafe koło Madrytu, która odbyła się 21 stycznia br. A330MRTT w wariancie dla RAF (Future Strategic Transport Aircraft - FSTA) przeprowadził serię “mokrych kontaktów” (z przetaczaniem paliwa z dwoma myśliwcami F-18 Hiszpańskich Sił Powietrznych. Test ten był zamknięciem prób wszystkich systemów przetaczania paliwa w A330MRTT – podczas testu wykorzystano system FRU. Połączenia realizowano na wysokości ok. 15 000 ft z prędkościami w przedziale (250-325 kt). System FRU to system przetaczania paliwa za pomocą węża giętkiego podobny do stosowanego na skrzydłach samolotu, ale o większej wydajności – jest on opracowywany przez firmę Cobham z Wielkiej Brytanii. Oprócz systemu FRU, A330MRTT posiada także dwa podskrzydłowe systemy do przetaczania paliwa za pomocą węża giętkiego oraz Airbus Military Aerial Refueling Boom System (ARBS) – system przetaczania paliwa za pomocą łącza sztywnego (stosowany przez samoloty F-15, F-16, F-22, B-52, wojskowe pochodne B707: KC-135, Rivet Joint, E-8 etc). Komplet uzupełnia Universal Aerial Refueling Receptacle Slipway Installation (UARRSI) do pobierania paliwa z innego tankowca. Zgodnie z zapowiedziami Airbus Military w najbliższych miesiącach przeprowadzone zostaną próby połączeń z myśliwcami RAF (Typhoon). A330 MRTT otrzymał certyfikaty EASA w marcu 2010 oraz hiszpański INTA w październiku 2010. Ilość przenoszonego przez A330 MRTT paliwa wynosi 245 000 lbs (111 t).
Więcej o A330 MRTT oraz dane techniczne na awiacja.blogspot.com: Pierwsze próby tankowania A330 MRTT dla RAF
Dane: Airbus Military, avstop.com, Fotografie: Airbus Military
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz