czwartek, 26 sierpnia 2010

Embraer 170/190 nowoczesne samoloty komunikacji regionalnej cz.1


Pierwszy samolot z tej rodziny Embraer 170 wykonał swój pierwszy lot w 2002, a eksploatowane są przez linie lotnicze od początku 2004 - jedną z pierwszych linii która rozpoczęła eksploatację tych maszyn były PLL LOT. Jesienią zeszłego roku Embraer wyprodukował  600 Embraera 170 (Otrzymały go PLL LOT). Obecnie LOT eksploatuje 10 E-170 i 10 E-175 z czego dwa zostały wypożyczone na potrzeby transportu VIP po katastrofie Smoleńskiej. Liczba Embraerów rodziny 170/190 w barwach naszego przewoźnika rośnie w miarę wycofywania Embraerów ERJ-145 (obecnie 5 sztuk) i Boeingów 737 (obecnie 14 sztuk). Wkrótce PLL LOT wzbogaci się o nowe maszyny Embraer-190. 631 samolotów rodziny embraer 170/190 służy w 52 liniach lotniczych 35 państw świata. Są to nowoczene samoloty dedykowane przede wszystkim do komunikacji regionalnej zabierające od 70 do 122 pasażerów o maksymalnym zasięgu rzędu ok 4500 - 4900 km, a więc mogące obsłużyć większość kontynentalnych połączeń (a już na pewno prawie wszystkie połączenia między portami regionalnymi a hubami) zwłaszcza takich na które nie uzasadniają ekonomicznie użycia większych samolotów klasy B737 czy rodziny A320 (100 - 160) miejsc. Ponadto trzeba przyznać, że z punktu widzenia pasażera komfort podróży jest znacznie lepszy w samolotach Embraer (zwłaszcza w porównaniu z Boeingiem 737 w połączeniach regionalnych tak jak to mam miejsce m.ni w PLL Lot) Producent szacuje, że w latach 2009-2029 popyt na odrzutowe maszyny regionalne (o pojeności 60-120 miejsc) wyniesie na świecie  ok 6400 szt (w tym samoloty które ulegają wymianie w związku z wycofaniem z eksploatacji).
To co wyróżnia Embraery to między innymi zintegrowana i nowoczesna awionika - Honeywell Primus Epic, kabina typu glass cockpit z pięcioma wyświetlaczami, aktywnym elektronicznym systemem sterowania fly-by-wire. Udział w rynku tych samolotów na pewno będzie rosnąć - zapewne kosztem maszyn B737. W tej chwili największym i najbardziej perspektywicznym konkurentem maszyn E-Jets jest rozwija nowoczesna rodzina C-series kanadyjskiego Bombardiera.
 Embraer 170 linii Finnair.

Embraer 175 - Sześćsetna wyprodukowana maszyna tej rodziny.

Tuż przed przyziemieniem na pasie 11 na warszawskim Okęciu.

E-170 w specjalnym malowaniu promującym Kraków i Małopolskę.

Embraer 170 na podejściu do pasa 33 EPWA

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz